• Małgorzata

Jak przygotować się do wizyty w gabinecie dietetycznym?

Aktualizacja: 13 lut 2018

Wybierasz się na spotkanie z dietetykiem? Podpowiem Ci, jak się przygotować oraz jak wygląda pierwsza strategiczna wizyta.


Wizyta u dietetyka w wielu przypadkach jest przysłowiową "ostatnią deską ratunku", dlatego przed pierwszą wizytą warto zastanowić się nad celami jakie, chcesz osiągnąć. Dla dietetyka, który będzie z Tobą współpracował istotne, będzie czy będziemy dążyć do osiągania lepszych wyników sportowych, czy należy skoncentrować się na pomocy w powrocie do zdrowia lub w odchudzaniu.


W swojej pracy na pierwszym spotkaniu, zawsze staram się stworzyć pozytywną atmosferę. Osoba, która ma dbać o Twoje samopoczucie powinna być przez Ciebie lubiana.

Pierwsze spotkanie jest nie tylko zapoznawcze, ale wyznacza cele oraz dalszy plan działania. Na pierwszej wizycie zbieram szczegółowy wywiad żywieniowy. Taki wywiad pozwala:

  • określić ogólny stan zdrowia,

  • określić styl życia,

  • ocenić sposób odżywiania,

  • sprawdzić, jakie są nawyki żywieniowe

Wywiad pozawala na zebranie wielu cennych informacji, na podstawie których Twój przyszły program żywieniowy będzie idealnie dopasowany do Twoich potrzeb. Dodatkowo dietetyk na bieżąco oceni ewentualne "grzeszki" i błędy żywieniowe oraz podpowie jak je wyeliminować. We współpracy dietetyka i podopiecznych najważniejsza jest szczerość! Nie warto krępować się swoich nieodpowiednich nawyków. Wizyta u specjalisty ma je wyeliminować, dlatego nie zostawiajmy ich dla siebie, wspólnie można znaleźć rozwiązanie i pożegnać męczące nawyki. Dieta czy program żywieniowy ma być dla Ciebie! W celu pozbycia się wszystkich złych nawyków żywieniowych oraz oceny odżywiania przed wizytą należy przygotować dzienniczek żywieniowy.

Dzienniczek żywieniowy powinien być uzupełniany przez kilka dni, zwykle wystarczy ok. 5-7 dni i ja zawsze proszę, żeby przygotować właśnie taki spis. Moim zdaniem, minimum to 3 schematyczne dni, kiedy faktycznie nasza dieta jest dość monotonna. Czasem dietetyk może poprosić o ciągłe prowadzenie dzienniczka, szczególnie jeśli borykasz się z insulinoopornością lub cukrzycą, ale nie tylko. Co powinno znaleźć się w takim dzienniczku? Przede wszystkim zapisujemy w nim wszystkie zjedzone pokarmy i wypite płyny, uwzględniając objętość, ilość, godzinę posiłku i miejsce. W dzienniczku warto również zapisywać swoje samopoczucie w trakcie dnia lub po posiłkach. Będą to dodatkowe, cenne informacje dla doświadczonego specjalisty.

Pierwsze spotkanie to także analiza wyników krwi oraz ustalenie potrzeb jakie ma spełniać plan żywieniowy. Zadbaj o aktualne badania krwi i zabierz je ze sobą na spotkanie z dietetykiem.

Jakie badania krwi warto wykonać przed pierwszą wizytą? Wystarczy, że wykonasz podstawowe badania. Jeśli cierpisz na konkretne schorzenia, wówczas dietetyk na pewno poprosi Cię o bardziej szczegółowe wyniki dotyczące Twojej jednostki chorobowej.

  • morfologia

  • lipidogram

  • próby wątrobowe

  • glukoza

  • insulina

  • stężenie witaminy D3

  • TSH

Uzupełniającym badaniem będzie również badanie moczu.


W swoim gabinecie, na pierwszym spotkaniu zawsze wykonuję analizę składu ciała. Jest to bardzo pomocne badanie oraz charakteryzuje się wysoką czułością. Jednak, żeby było wiarygodne, musi zostać przeprowadzone w ściśle określonych warunkach. Dzięki analizie składu ciała dietetyk może sprawdzić, co dzieje się w organizmie od wewnątrz. Analiza daje informację o zawartości wody, tkanki mięśniowej, tkanki tłuszczowej, beztłuszczowej masy ciała oraz substancjach mineralnych. Zasada pomiaru polega na zmierzeniu całkowitego wypadkowego oporu elektrycznego ciała, stanowiącego pochodną oporu biernego i oporu czynnego przy zastosowaniu zestawu elektrod powierzchniowych połączonych z analizatorem komputerowym i przy użyciu prądu o danej częstotliwości i natężeniu. Do wykonania takiego pomiaru należy odpowiednio się przygotować, co stanowi kluczowy czynnik jego wiarygodności.


Jak przygotować się do pomiaru analizy składu ciała:

  • bądź na czczo lub minimum 2-3 godziny po posiłku,

  • bądź po wypróżnieniu się,

  • nie trenuj przed pomiarem,

  • nie bierz kąpieli ani prysznica bezpośrednio przed pomiarem,

  • ubierz lekkie ubranie, pomiar dokonywany jest na boso

Analiza składu ciała jest całkowicie bezinwazyjna i bezpieczna, nie wykonuje się jej jedynie u kobiet w ciąży, w trakcie miesiączki oraz osób z rozrusznikiem serca. W gabinecie wykonuję pomiar za pomocą analizatora In Body.

#mwdietetyka #dieta #zdrowie #stylzycia

Bór 71/75, 42-200 Częstochowa

mwdieta@gmail.com

513 518 000

  • Facebook Social Ikona
  • Instagram Ikona społeczna

© 2018 by Małgorzata Widlińska. Proudly created with Wix.com